Planlægningsskema for forløb
Tværfagligt forløb i billedkunst og dansk. Vi antager, at eleverne i dansk arbejder med emnet digte.
Klasse - 2 klasse
Kompetenceområde - Fremstilling, analyse og kommunikation
Antal uger - 3-4 uger
|
Kompetencemål:
Billedfremstilling:
Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
Billedanalyse:
Eleven kan kommunikere gennem billeder.
Eleven kan samtale om egne og andres billeder.
|
Videns- og færdighedsmål
Billedfremstilling:
Eleven kan fremstille digitale billeder. Eleven har viden om digital fotografering. (Digitale billeder)
Billedanalyse:
Eleven kan aflæse centrale informationer i billeder. Eleven har viden om enkle visuelle og skriftlige notarteknikker. (Analyse)
Eleven kan samtale om billedets opbygning og indhold. Eleven har viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber. (Billedkomposition)
|
Elevlæringsmål:
Eleverne skal lære at være reflekterende i.f.t. de billeder, de tager - "Hvordan kan man udtrykke noget gennem et billede?"
|
Tegn på læring
Om eleverne i grupperne er motiverede og kommunikerer om opgaven og om de refleksioner, de har omkring de billeder, de tager. Arbejder de effektivt for at nå målene?
Læreren går rundt til grupperne og snakker med eleverne; samtaler med dem om, hvordan man kan løse opgaven, hvordan man udtrykker deres område gennem billeder o.s.v.. Giver dem feedback på de billeder, de får taget.
|
Undervisningsaktivitet
Differentiering sker i form af gruppedannelse. De stærkere elever vil fungere som støtte for de svagere elever. Billederne blandes til sidst, for at der ikke kommer for stor differentiering i produktet og dermed udstiller svagere elever.
1. undervisningsgang (billedfremstilling)
2. undervisningsgang (billedfremstilling)
Forud for lektionen har læreren tilpasset og printet elevernes billeder. Eleverne har i danskundervisningen fået fremstillet tekster/digte, som passer til deres billeder.
3. undervisningsgang (billedanalyse)
|
Evaluering
Formativ evaluering:
Kommunikerer eleverne i grupperne om opgaven og de refleksioner, de gør sig omkring de billeder, de tager?
Præsenterer elevernes billeder det, de skal/er kriterierne overholdt?
Summativ evaluering:
Kan eleverne i præsentationen kommunikere omkring deres billeder?
Kan eleverne udtrykke sig gennem digte, sådan at andre kan gætte de matchende billede?
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar